Fyra dagar i Milano-Jens Engström

venedig

Vi landade på Milanos flygplats runt lunch på torsdagen. Därifrån tog vi tåget in till Milano, det var en tågresa på ca 1 timme. Smidigt sätt att ta sig fram på och dessutom se landskapet rusa förbi. Vi checkade in på ett fantastikt hotell, som låg på promenadavstånd från tågstationen.
Äntligen framme, med höga förväntningar på vad vårt älskade Italien skulle leverera denna gång.

Fredag morgon tog vi tåget igen, till Venedig. En resa på ca 2.5 timmar. Tåget var fyllt av glada turister från världens alla hörn, och till skillnad från de flesta svenskar pratade okända människor med varandra. Vi konstaterade att naturen är otroligt vacker, och tåget gjorde många stop på vägen, i små byar och städer. När vi väl är framme i Venedig stannar tåget mitt i ”byn” och vi bestämmer oss för att göra tvärt emot alla andra. Vi väljer att vandra runt istället för gondol, som dessutom kostar väldigt mycket. Vi blev också varnade på hotellet för just prissättningen på gondolturer.
Venedig är ganska litet och vi hann se det mesta. Det är trots allt en fin plats.
Dagarna går fort när man har trevligt.

Lördagen ägnade vi åt en utflykt till Comosjön, vi tog naturligtvis tåget dit också. Väl framme hoppade vi på en båt som stannade på några ställen runt om. Vi klev av där vi tyckte det var lämpligt och tog en promenad. Det började ju bli dags för lunch. Turistsäsongen har inte riktigt börjat och det var få restauranger öppna. Vi hittar dock ett ställe som ser mysigt ut och dörren är öppen. YES, vi var verkligen hungriga. Det är tomt i restaurangen sånär som på ägaren och hans fru, som just skulle äta sin egen lunch. Vi tittar lite frågande och undrar om det verkligen är öppet. Gästvänliga människor! Dom bjuder oss till bords och serverar gott nybakat bröd och vin ur plastdunk. Förmodligen husets eget, men gott var det. sen försvinner paret in i köket och efter en stund kommer det ut med en pasta carbonara. Absolut det godaste vi någonsin har ätit. Kanske är förklaringen gästfrihet och atmosfär? Dom ville inte ens ha betalt för maten, men där gick våran gräns. Självklart fick dom betalt och glada mätta och nöjda promenerade vi tillbaka till tågstationen.
Vi kom till Milano sen eftermiddag, och efter lite vila och en dusch var det dags för middag. Vad måste man äta i Italien, jo pizza förståss. Så det gjorde vi och den var vad man förväntar sig av en pizza i landet där den föddes.

Sen blev det söndag=SOVMORGON.Jätteskönt!
Efter en fantastisk hotellfrukost var det dags att utforska Milano. Staden vi valt att bo i under denna vistelse.
Vi promenerade runt, drack kaffe på någon uteservering, åt en glass, drack ett glas gott vin, tittade på människor. Vi turistade sådär som man gör när man är ute och reser och inte har några tider att passa. Superskönt och avslappnat.
Det man absolut inte får missa när man är i Milano och älskar mat, delikatesser, choklad och vin är förståss PECK. Vilket palats! Vi önskade verkligen att vi kunde ta med oss hem av dessa underbara skinkor, oljor, salamin och diverse mer, men vad skulle vi då ha att längta tillbaka till? http://www.peck.it
Italien Italien, levererar som vanligt och vi kommer tillbaka. Många gånger till/